Szukaj
Ostatnio przeglądane
Jak wielu Kresowiaków, Żakiewicza...
Bibliofilskie wydanie dwóch esejów...
Próba prześledzenia historii idei...
Eseje czyta się niczym przysłowiowy kryminał, bo jak w klasycznej powieści detektywistycznej stopniowo odkrywają tajemnice i do końca trzymają w napięciu.
Pierwsza w języku polskim książka wybitnego francuskiego filozofa, historyka, semiologa i krytyka sztuki XX wieku.
Książka opisująca zjawisko manieryzmu w sztuce i literaturze od epoki renesansu aż po współczesność.
Podróż do Dantejskiego piekła sztuki współczesnej. Samookaleczenia, tortury, fascynacja wydzielinami jako formy artystycznego wyrazu.
Próba pokazania, jak surrealistyczne spojrzenie na świat łączy biografie rozmaitych artystów, a tym samym kształtuje historię i mitologię nurtu.
Analiza twórczości Paula Cézanne'a.
Świat w kuli Hieronima Boscha, portret z kulą, bańki mydlane, czaszka-kula, kula-więzienie. Autorka charakteryzuje postawy wobec śmierci i przemijania związane z symbolem kuli
Eseje o polskiej architekturze dwudziestolecia międzywojennego.
Pozycja filozoficzna, poświęcona relacji między sztukami plastycznymi a dyskursem, którym próbuje się je ujmować.
Rozprawa o jednym z pojęć, wprowadzonych przez naukę w pierwszej połowie XX wieku.
Śmierć nie jest zdarzeniem z życia, ale życiem wstrząsa do głębi. Sztuka po oświeceniu zafascynowana jest przedstawieniem śmierci, ale podejmując ten temat, musi zmierzyć się z jej nieprzedstawialnością.
Wiek XIX jest nam stosunkowo bliski, i może dlatego tak mało poznany. Jak pisać o sztuce XIX wieku i jaką się ona ukaże, kiedy ją naprawdę odkryjemy? Odpowiedzią jest ten zbiór esejów najwybitniejszej polskiej znawczyni tego okresu.
Pierwsza próba zinterpretowania całej twórczości malarskiej jednego z najwybitniejszych polskich artystów XX wieku, od unizmu po malarstwo powidoków, obejmująca również malarstwo tematyczne.
Eseje jednego ze współtwórców fluxusu, ruchu artystycznego, który głosił wartość nieograniczonej ekspresji i zabawy.
Trzy eseje jednego z najwybitniejszych polskich historyków sztuki. Teksty szkicujące historię przedstawiania śmierci w malarstwie oraz dzieje obrazowania idei „marności” w poezji i sztuce.
Obraz pokazuje przedmioty, ale też daje do myślenia. Ujawnia podobieństwo i przynosi sens. Filozofia, teologia i teoria sztuki od zarania próbowały rozjaśnić tę dwuznaczność.
Jeleński interpretuje Lalkę Bellmera jako wyraz ukrytej w ciele nieświadomości, o której zapomniała nawet psychoanaliza.
Jeden ze sztandarowych tekstów dekonstrukcji: styl ( franc. style) jest jak rozpruwający nieprzemierzone obszary sztylet ( franc. stylet), a instrumentem cięcia jest pióro pisarza (franc. stylo).
Zebrane wypowiedzi wybitnego krytyka teatralnego o dziele Tadeusza Kantora.
Klasyczna już dziś analiza słynnego obrazu Magritte.
Włoski krytyk sztuki kreśli portrety najważniejszych w historii nowoczesności artystów i zdarzeń.
Filozof, który przez całe życie zajmował się filozofią nauki, a w latach dojrzałych poświęcił się filozofii marzenia poetyckiego, pozwala tutaj własnej wyobraźni oddać się marzeniom. Ostatni tekst Bachelarda.
Książka Zapatrzenie ma przedstawić większość eseistycznej twórczości zmarłej w roku 2002 autorki.
Książka ta stanowi próbę odczytania obrazu za pomocą narzędzi wypracowanych przez retorykę — rozumianą jako teorię dyskursu, skoncentrowaną wokół perswazji, topiki i figuratywności.
Muzyka w wyobrażeniach ogrodu w literaturze i sztuce, a zwłaszcza w operze, muzyka przeznaczona do wykonania ogrodowego oraz muzyka jako metafora ogrodu stanowią treść książki składającej się z prac literaturoznawców, muzykologów, historyków i historyków sztuki.
Próba spojrzenia na „hipertekstualną, wirtualną i płynną” problematykę performansu.
Niniejsza książka, zawierająca teksty poświęcone historii i teorii sztuki, pozwala wniknąć w różnorodną myśl i bogatą malarską i architektoniczna wyobraźnię Johna Ruskina.
Autorka tropi te elementy w naszym postrzeganiu świata, które na przestrzeni wieków zostały wyalienowane przez konwencje kulturowe.
Nagroda Gdynia w kategorii Esej.
Trzy szkice poświęcone przedstawianiu śmierci w malarstwie oraz dziejom obrazowania idei vanitas w poezji i sztuce.
Książka jest subiektywną panoramą współczesnego malarstwa; próbą przedstawienia jego historii w formie plecionki z krzyżujących się nitek-opozycji.
Drugi tom tekstów teoretycznofilmowych
z obszaru czeskiej kinematografii.
Rozprawa z wyimaginowanym obrazem wieku XVIII jako epoki dekadenckiej i jałowej.
Mit biblijnej Judyty widziany w sztuce, literaturze i teatrze. Judyta ubrana i naga, ideał cnoty i kobieta fatalna, symbol władzy i znak śmierci.
Wybór tekstów teoretycznofilmowych z obszaru czeskiej kinematografii.
Książka o manieryzmie w sztuce, literaturze i życiu społecznym.
Katedra w poezji, powieściach, esejach i listach polskich pisarzy, od Stanisława Wyspiańskiego do Jacka Dukaja.
Studia wybitnych humanistów poświęcone mitowi Orfeusza.
Prace badaczy z tartusko-moskiewskiej szkoły semiotycznej.
Niemal zapomniana dzisiaj sztuka Niezbornych, którzy w 1882 roku na krótko zaszokowali artystyczny Paryż.
Zbiór nieznanych tekstów o filmie rosyjskich pisarzy, artystów, filologów i filmoznawców.
Jeden z pierwszych polskich krytyków sztuki, informujących o próbach ujęcia współczesności w duchu postmodernizmu i komentujących to zjawisko jako zmierzch pewnej kulturowej formacji.