Szukaj
Ostatnio przeglądane
Serdecznie zapraszamy na spotkanie autorskie z Piotrem Samólem wokół jego książki Architektura kościołów dominikańskich. Spotkanie odbędzie się w poniedziałek 19 września o godz. 19:45 w Czarnej Sali na parterze Domu Duszpasterskiego Klasztoru Dominikanów przy ulicy Świętojańskiej 72.
Podczas spotkania będzie możliwość zakupu książki w promocyjnej cenie.
Lato w Trójmieście rozpieszcza miłośników literatury. Ledwo skończył się festiwal Literacki Sopot a przed nami kolejny - gdyński festiwal Miasto Słowa, w ramach którego już w najbliższą środę odbędzie się spotkanie z nominowanymi do Nagrody Literackiej GDYNIA 2022 w kategorii ESEJ.
Wśród wyróżnionych tytułów znalazła się książka naszego autora Tomasza Szerszenia Wszystkie wojny świata. Trzymamy mocno kciuki, a zwycięzców ze wszystkich konkursowych kategorii poznamy podczas uroczystej gali wręczenia nagród, która zaplanowana jest na 26 sierpnia.
Spotkanie odbędzie się 24 sierpnia o godzinie 17:00 w Muzeum Miasta Gdyni. Serdecznie zapraszamy!
Spotkajmy się na sopockim święcie literatury. 11 edycja festiwalu Literacki Sopot rusza już 18 sierpnia, pakujemy więc książki, które pojadą z nami do Sopotu. Na naszym stoisku znajdziecie zarówno nowości, jak i dobrze znane bestsellery. Nie zabraknie też gdańskich tytułów. Zapraszamy na stoisko numer 26.
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria zaprasza na spotkanie z okazji 25 lat swojej działalności. W siedzibie Nadbałtyckiego Centrum Kultury (Ratusz Staromiejski, uli. Korzenna 33/35, Gdańsk) autorzy, redaktorzy, współpracownicy i przyjaciele wydawnictwa opowiedzą o dziejach wspólnego przedsięwzięcia. Ich głosy uzupełnią album-katalog „słowo/obraz terytoria. Autoportret wydawnictwa”, który zostanie po raz pierwszy zaprezentowany publicznie. Przed spotkaniem będzie można obejrzeć również wystawę „100 z 1000”, na której znajdzie się część opublikowanych przez wydawnictwo książek.
Kolejność zdarzeń
17.00
18.00
Jak dziś pisać o wojnach i katastrofach, o ich pozostałościach i śladach, o ich językach i obrazach? Jak wyrwać się spod ich wpływu, zdekolonizować ich obraz? Wspólnie z Księgarnią Tajne Komplety, zapraszamy na spotkanie z Tomaszem Szerszeniem.
Prowadzenie: Magdalena Barbaruk i Jakub Fereński
Kiedy i gdzie?
22 listopada o 18.00 | Księgarnia Tajne Komplety, Przejście Garncarskie 2, Wrocław
Tomasz Szerszeń – antropolog kultury i artysta wizualny, eseista. Autor książek Wszystkie wojny świata (2021), Podróżnicy bez mapy i paszportu (2015), Architektura przetrwania (2017), redaktor książki Oświecenie, czyli tu i teraz (2021, z Łukaszem Rondudą). Redaktor „Kontekstów”, współzałożyciel pisma „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”. Adiunkt w Instytucie Sztuki PAN. Jego projekty artystyczne pokazywane były m.in. w Galerii Studio, Muzeum Sztuki w Łodzi, Fundacji Archeologia Fotografii, Nowym Teatrze, Muzeum Mickiewicza w Stambule czy na Paris Photo. Współkurator wystawy Czym jest Oświecenie? (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2018), współautor projektu teatralnego Hiroshima / Love (Biennale Warszawa, 2019).
Magdalena Barbaruk – kulturoznawczyni, pracuje w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. W swoich badaniach zajmuje się sprawczością literatury, jej wpływem na kształtowanie sposobów życia i wytwarzanie przestrzeni. Autorka monografii Długi cień Don Kichota (Kraków 2015 / The Long Shadow of Don Quixote, Frankfurt am Main 2015), Sensy błądzenia. La Mancha i jej peryferie (Kraków 2018) oraz filmu dokumentalnego Błędne mapy (2014). Od 2018 roku prowadzi w Chile i w Paryżu badania nad Amereidą, fenomenem związanym z poetycko-architektoniczną działalnością tzw. Szkoły z Valparaíso. Współautorka książki Śladami fotografii Augustyna Czyżowicza. Album z doliny Łachy (wraz z I. Topp, P. J. Fereńskim, K. Koniecznym).
Piotr Jakub Fereński – kulturoznawca i historyk idei, adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Jest autorem wielu publikacji z zakresu teorii kultury, historii nauki, filozofii języka, sztuk wizualnych oraz studiów miejskich. Zajmuje się również związkami sfery ikonicznej z pamięcią zbiorową. Współredaguje internetowe czasopismo naukowe khg.uni.wroc.pl, poświęcone problematyce kultury w perspektywie globalnej. Współpracuje z pismem artystycznym „Format”.
Link do wydarzenia na Facebooku: facebook.com/events/894357417924416
Zapraszamy na nasze stoisko na Gdańskie Targi Książki.
Kiedy i gdzie?
19-21.11.2021
piątek 11.00 -18.00
sobota 10.00-18.00
niedziela 10.00-17.00
miejsce targów:
AMBER EXPO
ul. Żaglowa 11
Szczegóły wydarzenia pod linkiem: www.gdanskietargiksiazki.pl
Przemek Staroń napisał o tej książce:
„Kasia Warska znalazła fenomenalny, bardzo rzadko wykorzystywany klucz do pisania o literaturze. Postanowiła bowiem prześledzić recepcję szkolną: losy Schulza i jego dzieł w systemowej szkole. Jak bardzo jest rewelacyjny, można zobaczyć w książce”.
Kiedy i gdzie?
9 listopada (wtorek) 2021 r., godz. 18:00
Nadbałtyckie Centrum Kultury
– Ratusz Staromiejski, ul. Korzenna 33/35, Gdańsk
Wstęp wolny. Wydarzenie na Facebooku.
Katarzyna Warska
Urodzona w 1993 roku w Iławie. Doktorantka na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego, redaktorka i korektorka. Członkini redakcji czasopisma „Schulz/Forum”. Od 2015 roku bierze udział w realizacji projektu badawczego „Kalendarz życia, twórczości i recepcji Brunona Schulza”. Laureatka Konkursu im. J. J. Lipskiego. W rozprawie doktorskiej kontynuuje badania nad życiem i twórczością Schulza w kontekście szkolnym.
dr Maciej Dajnowski
Polonista, literaturoznawca. Adiunkt w Zakładzie Teorii Literatury IFP UG od roku akademickiego 2002-2003. W latach akademickich 2007/08 – 2011/12 Zastępca Dyrektora IFP UG ds. Kształcenia. Członek Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego (od 2007 r.) i Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza (od 2008 r.). Studia: Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego 1991-1996, magisterium Komizm a deziuluzja w dramatach Stanisława Ignacego Witkiewicza — promotor prof. dr hab. Jan Błoński; Instytut Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego 1993-1995, studia przerwane; Filologiczne Studium Doktoranckie Uniwersytetu Gdańskiego 1997-2002, doktorat Groteska w twórczości Stanisława Lema — promotor prof. dr hab. Anna Martuszewska.
Opis książki
Jeśli to prawda, że recepcja szkolna stanowi margines marginesu, szary koniec historii literatury, to jest to margines nader szeroki, a historia wciąż pozostaje nienapisana. By objąć ten obszar, literaturoznawczyni musi wejść – trochę po omacku i na własne ryzyko – na pole historii, nauk społecznych i politycznych oraz dydaktyki. A nie bardzo jest się na kim wzorować. Zaledwie paru polskich autorów doczekało się monografii recepcji szkolnej. „Schulz w kanonie” jest zatem próbą nakreślenia własnej teorii badań nad recepcją i wcielenia jej w życie. Choć Katarzyna Warska skupia się na recepcji Schulza, nieuchronnie pisze historię polskiej powojennej polonistyki szkolnej i dalej: kreśli obraz byłej i obecnej rzeczywistości szkolnej i pozaszkolnej – społecznej i kulturalnej.
Tytułowy kanon daje pisarzowi uprzywilejowaną pozycję w historii literatury, ale też go upolitycznia. Sprawia, że jego dzieło staje się w rękach władzy narzędziem przemocy symbolicznej wobec uczniów. Siła opresji ma dwa kierunki: lektury szkolne zastygają jak magma i zaczynają funkcjonować „pars pro toto” jako swoje kanoniczne odczytania. Ale szkolny Schulz ma też zalety. Otwiera szkołę na Innego: na Żyda, którego los stał się symbolem, na nienormatywnego seksualnie, z czym nawet jego wielcy zwolennicy nie zawsze umieli się pogodzić, na nieśmiałego i wycofanego, wbrew powszechnym szkolnym nakazom bycia silnym i najlepszym w rywalizacji, na prowincjusza, którego nigdy nie uwiodła metropolia, a który uwodzi świat, a w końcu – na nauczyciela, który cierpiał katusze z powodu wykonywania tego zawodu, ale dla wielu swych uczniów był mistrzem i życiowym drogowskazem.
Jak myśleć o życiu i śmierci, o utracie i nadziei w postapokaliptycznym i posttraumatycznym świecie? Jak tworzyć odpowiedzialne relacje ze światem, jak o nim opowiadać i myśleć? Jak myśleć o człowieku inaczej niż przez pryzmat autonomiczności, samowystarczalności, atomizacji czy jednostkowości? Jak pomyśleć człowieka jako „bycie ze świata”, uchwycić ruch antropo-de-centralizacji, immanentnej relacyjności, sieci współzależności?
Monika Rogowska-Stangret – adiunktka w Instytucie Filozofii Uniwersytetu w Białymstoku, filozofka prowadząca badania na styku filozofii feministycznej, humanistyki środowiskowej i posthumanizmu, tłumaczka. Publikowała w „Feminist Theory” (2020), „Philosophy Today” (2019), „The Minnesota Review: A Journal of Creative and Critical Writing” (2017); autorka książki „Ciało – poza innością i tożsamością. Trzy figury ciała w filozofii współczesnej” (Gdańsk 2016, 2019); współredaktorka między innymi zbiorów „Feministyczne nowe materializmy: usytuowane kartografie” (2018) i „Feminist new materialisms: Activating ethico-politics through genealogies in social sciences” (2019).
Katarzyna Szalewska – dr hab. nauk humanistycznych, profesor Uniwersytetu Gdańskiego, pracownica Katedry Teorii Literatury i Krytyki Artystycznej Uniwersytetu Gdańskiego, teoretyczka literatury, zajmuje się kulturowymi studiami miejskimi i animal studies. Wydała monografie: Urbanalia – miasto i jego teksty. Humanistyczne studia miejskie (Gdańsk 2017) oraz Pasaż tekstowy. Czytanie miasta jako forma doświadczania przestrzeni we współczesnym eseju polskim (Kraków 2012). Stypendystka Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Laureatka nagrody Polskiej Akademii Nauk – Oddziału w Gdańsku.
„Wszystkie wojny świata” to wielopoziomowy, bogato ilustrowany esej sytuujący się na przecięciu antropologii, literatury i refleksji o fotografii. To jednocześnie efekt wieloletnich badań, zapis podróży i próba odzyskania pewnych obrazów (z) dzieciństwa po to, by lepiej zrozumieć siebie i swoje miejsce wobec historii.
Kiedy i gdzie?
Czwartek, 21 października 2021 r., godzina 19:00
Sztuka Wyboru - ul. Juliusza Słowackiego 19, 80-257 Gdańsk
Wstęp wolny.
dr Monika Żółkoś – absolwentka Filologii Polskiej UG, skończyła też studia Wiedza o Kulturze w Polskiej Akademii Nauk oraz Zarządzanie Kulturą w Szkole Głównej Handlowej. Na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zajęcia dotyczące szeroko rozumianych Studiów Kulturowych. Brała udział w kilkudziesięciu konferencjach naukowych w Polsce i za granicą. Jest członkinią zespołu naukowego HyPaTia, zajmującego się badaniem feministycznej historii polskiego teatru oraz Laboratorium Animal Studies - Trzecia Kultura, którego prace skupione są na humanistyce nieantropocentrycznej. Otrzymała Brązowy Krzyż Zasługi oraz Medal Komisji Edukacji Narodowej.
Tomasz Szerszeń – antropolog kultury i artysta wizualny, eseista. Autor książek Wszystkie wojny świata (2021), Podróżnicy bez mapy i paszportu (2015) i Architektura przetrwania (2017), redaktor książek Oświecenie, czyli tu i teraz (2021, z Łukaszem Rondudą) i Neorealizm w fotografii polskiej 1950-1970 (2015, z Rafałem Lewandowskim). Redaktor „Kontekstów”, współzałożyciel pisma „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”, adiunkt w Instytucie Sztuki PAN. Autor wielu tekstów i przekładów publikowanych w pismach i antologiach. Swoje projekty artystyczne pokazywał na wystawach m.in. w Galerii Studio, Muzeum Sztuki w Łodzi, Fundacji Archeologia Fotografii, Galerii Asymetria, Nowym Teatrze, Muzeum Mickiewicza w Stambule, Indie Photography Gallery w Tel Awiwie czy na Paris Photo. Współkurator wystaw Czym jest Oświecenie? (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2018) i Transfert (Galeria Studio w Warszawie, 2019), współautor projektu teatralnego Hiroshima / Love (Biennale Warszawa, 2019).
O książce
Jak z dzisiejszej perspektywy czytać powracające obrazy katastrof czy oglądane z dystansu pozostałości po historycznych wydarzeniach? Czy antyczna umiejętność „czytania (z) popiołów” może być użyteczna w tej próbie archeologii współczesności? Od Hiroszimy i Czarnobyla, przez Bliski Wschód i Algierię, Auschwitz i Fukushimę, aż po zamach w Paryżu w 2015 roku i inne współczesne konflikty i kryzysy autor tworzy, z założenia niekompletną, planetarną kartografię destrukcji: przygląda się fotografiom i tekstom dotyczącym oglądanych z daleka pozostałości katastrof i wojen. Podąża ich śladem, by spróbować zdekolonizować ich obraz i ich utajony wpływ na nas samych.
Sztuka Wyboru to jasne i przestronne miejsce, w którym złapiesz oddech od codziennego pędu życia. Ugości Cię doskonałymi wypiekami i świeżo paloną kawą. W karcie znajdziecie, także regionalne piwa, wina, rozgrzewające napary i orzeźwiające lemoniady. Karta menu jest zmieniana sezonowo.
Podczas spotkania możliwy będzie zakup egzemplarza, ale tytuł jest dostępny również tutaj.
Kiedy i gdzie?
Sobota, 16 października 2021 r., godzina 19:00
Sztuka Wyboru - ul. Juliusza Słowackiego 19, 80-257 Gdańsk
Wstęp wolny. Wydarzenie na Facebooku.
Podczas spotkania możliwy będzie zakup egzemplarza, ale tytuł jest dostępny również tu. Audiobook tutaj.
dr Jacek Kołtan – filozof i politolog, wydawca, studiował na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu i Uniwersytecie Humboldtów w Berlinie. Doktorat z filozofii społecznej obronił na Wolnym Uniwersytecie w Berlinie. Jest pełnomocnikiem Dyrektora ds. naukowych w Europejskim Centrum Solidarności.
Interesuje się rozwojem współczesnej teorii społecznej i politycznej, hermeneutyką, antropologią filozoficzną i fenomenologią. W dotychczasowych badaniach zajmował się m.in. historią idei solidarności, ruchami społecznymi, pojęciem dizajnu społecznego i przeobrażeniami współczesnej tożsamości podmiotu. Był stypendystą fundacji KAAD w Berlinie i visiting scholar CUA w Waszyngtonie. Wykłada na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Kolegium Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego.
Opublikował m.in. Kontrrewolucja u bram (współred., 2020), Solidarność, demokracja, Europa (współred., 2020), Przesilenie. Nowa kultura polityczna (red., 2016), Solidarność i kryzys zaufania (red., 2014), Obywatele ACTA (współred., 2014), Wystawa Stała Europejskiego Centrum Solidarności. Antologia (współred., 2014) oraz monografię Der Mitmensch. Zur Identitätsproblematik des sozialen Selbst ausgehend von der Frühphilosophie Martin Heideggers und Karl Löwiths (2012).
https://europeansolidaritycentre.academia.edu/JacekKoltan
https://www.researchgate.net/profile/Jacek_Koltan
Piotr Augustyniak – filozof, eseista, dramaturg, znawca mistyki i myśli teologicznej. Profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Autor kilku książek, m.in. szeroko komentowanego eseju „Wyspiański. Burzenie polskiego kościoła” (2019) oraz pionierskich prac w obszarze polskiej humanistyki „Trans. Filozofia Cezarego Wodzińskiego” (2017) i „Istnienie jest Bogiem, ja jest grzechem” (2013). Członek redakcji „Przeglądu Politycznego” i zespołu redakcyjnego „Liberte!”. Publikował również w „Gazecie Wyborczej”, „Znaku”, „Respublice” czy „Kronosie”. W latach 2011-2012 stypendysta Republiki Austriackiej na Wydziale Teologii Ewangelickiej Uniwersytetu Wiedeńskiego. Od 2017 roku prowadzi w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie kultowy cykl spotkań teatralno-filozoficznych „Sztuka Myślenia”. Mieszka w Krakowie, w połowie drogi pomiędzy Skałką i Cricoteką.
https://www.facebook.com/piotr.augustyniak.3
https://www.instagram.com/piotraugusty
O książce
„Jezus Niechrystus” to esej skierowany do ludzi, którzy porzucili życie religijne, w jakim ich wychowano, odczuwają jednak potrzebę „czegoś więcej”. To książka zarówno dla tych, którzy będąc coraz bardziej rozczarowani Kościołem i chrześcijaństwem, szukają dla siebie alternatywnej drogi wewnętrznego rozwoju. Jak i dla tych, którzy nie mając nic wspólnego z chrześcijaństwem odczuwają niedosyt wobec propozycji takich jak mindfulness, coaching czy „rozwój osobisty”. To książka dla wszystkich, których świat dziś uwiera, i którzy są nie boją się zaryzykować wyprawy w nieznane.
Sztuka Wyboru to jasne i przestronne miejsce, w którym złapiesz oddech od codziennego pędu życia. Ugości Cię doskonałymi wypiekami i świeżo paloną kawą. W karcie znajdziecie, także regionalne piwa, wina, rozgrzewające napary i orzeźwiające lemoniady. Karta menu jest zmieniana sezonowo.
Pierwsze wokół bestselletowego „Jezusa Niechrystusa” Piotra Augustyniaka (czwartek, 14 października, godz. 13:30) poprowadzi Wit Szostak.
Drugim gościem Targów będzie autor ostatniej nowości - „Wszystkich wojen świata”. Tomasz Szerszenień stanie w ogniu pytań Mileny Rachid Chehab w piątek, 15 października, o godz. 13:00.
W swojej książce autor definiuje, czym są założenia pierścieniowe i zarysowuje szeroki kontekst ich powstawania – zarówno historyczny, jak i teoretyczny. Książkę wieńczy analiza czterech przypadków obrazujących zróżnicowany charakter założeń pierścieniowych: Gdańska, Poznania, Wrocławia i Krakowa. Książka spotkała się z uznaniem architektów i urbanistów, ale też wszystkich osób zainteresowanych tkanką miejską.
Spotkanie poprowadzi Dominika Ikonnikow: Historyk ze specjalnością nauczycielską. Działaczka społeczna na Biskupiej Górce, radna dzielnicy Śródmieście. Autorka tras „Szlakiem kobiet” po Głównym i Starym Mieście oraz koordynatorka cyklu wykładów Akademii Gdańska przy Instytucie Kultury Miejskiej.
Kiedy i gdzie?
Spotkanie odbędzie się 11 października (poniedziałek) o godz. 18:00
w siedzibie Nadbałtyckiego Centrum Kultury – ul. Korzenna 33/35, 80-001 Gdańsk.
Wstęp wolny. Wydarzenie na Facebooku. Książka do zakupu tutaj.
Dominika Ikonnikow – historyczka, gedanistka, radna dzielnicy Śródmieście. Członkini Komitetu Rewitalizacji przy Prezydencie Miasta Gdańska. Stypendystka Fundacji Gdańskiej (2017-2018). Współautorka trasy gdańskich emancypantek w książce „Szlak Kobiet" pod red. Ewy Furgał, wydanej przez Fundację Przestrzeń Kobiet. Koordynatorka cyklu popularnych wykładów Akademii Gdańska przy Instytucie Kultury Miejskiej. Współautorka publikacji ,,Gdańskie Legendy na nowo opowiedziane”, wydanej przez Gdańską Organizację Turystyczną. Zawodowo związana z Europejskim Centrum Solidarności.
Łukasz Bugalski – urbanista, architekt, nauczyciel akademicki. Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej (2013). Stopień doktora nauk technicznych w dyscyplinie architektura i urbanistyka uzyskał na tej samej uczelni (2018). Stypendysta programu Marie Skłodowska-Curie (2017–2020) w zakresie critical heritage studies odbytego jako część projektu „CHEurope” (MSCA Innovative Training Network) w Istituto per i Beni Artistici, Culturali e Naturali della Regione Emilia-Romagna (Bolonia, Włochy). Obecnie (od 2020) pracuje jako adiunkt na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej.
Książka otrzymała wyróżnienie Komitetu Architektury i Urbanistyki Polskiej Akademii Nauk w konkursie o Nagrodę imienia Marka Witruwiusza. Książka została doceniona (wyróżnienie specjalne) w Konkursie ACADEMIA 2021.