Szukaj
Ostatnio przeglądane
Związki poezji i nocy można wskazać w...
Kordian Słowackiego na polskich...
Eseje z tego zbioru są próbą wypracowania teorii, konceptualizacji, wizji, utopii czy opowieści o świecie, które rozpoznając specyfikę „naszego dzisiaj", eksperymentują z myśleniem o „naszym jutrze" i zmierzają ku praktykom zmiany codziennego etosu.
Tom zawiera obszerny wstęp Olgi Kubińskiej, wybitnej znawczyni kultury i literatury renesansowej Anglii, oraz 34 przekłady mów wygłaszanych przed egzekucją w latach 1583–1697.
Monografia Przybyłem tu, by umrzeć zajmuje się relacjami z egzekucji opublikowanymi w Anglii w XVI i XVII wieku. Zarówno relacje, jak i egzekucje odgrywały wówczas istotną rolę – przywracały naruszony przez skazańca porządek prawny, społeczny i polityczny.
Ciało jako inny, obcy, wykluczony, ciało jako przestrzeń napięcia między toż-samością a innością, ciało poza innością i tożsamością. Ciało-tekst – otwarte. Ciało o zmiennej intensywności, bez ustanku pulsujące między tym, co obce a tym, co toż-same.
Monstra, potwory, dziwolągi...
Zawsze gdzieś w końcu je dojrzymy – co więcej, będziemy ich szukać, gdyż ich natura intryguje nas i pociąga.
Oko było dla Leirisa, Artauda, Blanchota, a przede wszystkim Bataille’a przedmiotem fascynującym i zarazem odrażającym, źródłem rozkoszy i przerażenia – prawdziwym obiektem sacrum.
Bataille’owskie rozróżnienie trzech postaci erotyzmu: erotyzmu ciała, erotyzmu serc i erotyzmu sacrum – jest jednym z podstawowych pojęć współczesnej antropologii.
Galeria mistyczek chrześcijańskich, od Hildegardy z Bingen po dwudziestowieczną Madelaine de la Salpetriere.
W miękko brzmiącym słowie pupilla tkwi już zapowiedź radykalnej metamorfozy. Namysł nad figurą dwudziestowiecznej nimfetki to opowieść o tym szczególnym splocie znaczeń; o zaskakującym aliansie etymologii, entomologii i optyki.
Po-twarz jest twarzą z epoki ciała. Ujawnia zachodzące w kulturze procesy desymbolizacji. Nie jest jednak potwarzą.
Dzieje twarzy, będacej osobliwą sygnaturą człowieka oraz tekstem zmieniającym się pod wpływem literatury, sztuki i medycyny.
Esej o ludzkich zmysłach: od rozkoszy smaku po ból tortur.
Biografia i autobiografia Józefa Boruwłaskiego, najsłynniejszego karła doby oświecenia.
Piekło ciała – fizjologia, medycyna i śmierć.
Filozofowanie Nancy’ego: dotykanie świata wraz ze składającymi się nań ciałami i ich znaczeniem.
Przypadek Piotra Riviere, który w 1835 roku dokonał potrójnego zabójstwa.
pŚmierć i jej okolice w ujęciu francuskich tanatologów.
Co mówi o człowieku i o muzeum sposób, w jaki ludzkie ciało przedstawiane jest w muzealnych kolekcjach: mumie, szczątki, słoje z formaliną, woskowe figury i modele anatomiczne. Książka dająca wiele do myślenia.
Krzyk, przeszywający gorące mięso sztylet, sapanie byka: tauromachia jest kosmiczną metaforą związków erotyki ze śmiercią.
Książka ta opowiada o zmaganiach z ową spuścizną Terroru: o oczyszczającej mocy łez wylewanych nad grobami ofiar i octu, którym szorowano ślady krwi na podeście gilotyny. I o tym, jak bardzo jesteśmy bezradni wobec każdej dziejowej traumy.
Skomplikowane i pasjonujące dzieje skandalicznego obrazu Początek świata Gustave’a Courbeta. Zamówiony przez tureckiego dyplomatę Chalil Beja, należał między innymi do Jacques’a Lacana, a dziś jest jedną z największych atrakcji Musée d’orsay
Książka jest analizą motywu mięsności, którego literackie realizacje sprzyjały refleksji nad najistotniejszymi problemami ponowoczesności. Stanowi ona zarazem punkt wyjścia dla dzisiejszych rozważań nad ciałem realnym oraz znaczeniami kategorii abiektu.
Książka Grégoire’a Chamayou bada historię niezbadaną dotąd przez historię nauki – jej przedmiotem jest historia ciał poddawanych eksperymentom.
Msza okrucieństwa układa się w opowieść o zapomnianej sakralności praktyk libertynów i o rozkoszy, której warunkiem jest cierpienie.
Teatr widziany poprzez zmysłowy fenomen dotyku, cielesności i materii. Rozgrywany po przeciwnej stronie ducha i sensu. Uwolniony od metafizycznego piętna.